Το ό,τι οι αίθουσες γεμίζουν, είναι γεγονός.
Στα εκδοτήρια η φράση “δεν έχει θέσεις” έχει καταντήσει κλισέ. Και αυτό μπορεί
να αφορά ταινίες που έχουν ήδη φήμη (η ταινία του Τζάρμους, ή το – βραβευμένο –
Miss Violence, για παράδειγμα, για το οποίο θα μιλήσω την Πέμπτη) ή για ταινίες που απέκτησαν φήμη σχεδόν ταυτόχρονα με
την εξαγγελία του προγράμματος. Βλέπετε, πάντα υπάρχουν κάποια “φαβορί” για
σινεφιλικό κυνήγι, όπως το εξαιρετικό ιαπωνικό δράμα “Πατέρας και γιός” του
Χιροκασου Κορε Εντα, από τις ταινίες που θα βρουν το δρόμο τους στις ελληνικές
αίθουσες.
Τι γίνεται όμως με αυτές που δεν έχουν
επιλεχθεί από κάποιον έλληνα διανομέα; Τι γίνεται δηλαδή με τις ανακαλύψεις;
Στοιχείο απαραίτητο για κάθε κινηματογραφικό Φεστιβάλ και μια λέξη που δε θα
χρησιμοποιούσε κανείς για να περιγράψει το “Θαύμα” από την Τσεχία και το
“Μελάσα” από την Κούβα δυο αδύναμα δράματα διαφορετικής “κατεύθυνσης”, αλλά
εξίσου μέτρια.
Μια από τις πιο δυνατές στιγμές της
διοργάνωσης πάντως, είναι “ντόπια”: Ένας τηλεπαρουσιαστής, πάνω στη “καριέρα”
του οποίου καθρεπτίζεται χιουμοριστικά η σαρωτική μετάλλαξη που υπέστη το dna
του νεοέλληνα είναι ο κεντρικός – ή καλύτερα, ο μόνος – ήρωας που ενσαρκώνει
έξοχα ο Χρήστος Στέργογλλου στην ταινια της Ελίνας Ψύκου “Η αιώνια επιστροφή
του Αντώνη Παρασκευά” (προβάλλεται σήμερα).
Ένα παράξενα γοητευτικό φιλμ, παρά τις – ούτως ή άλλως ελάχιστες –
άστοχες στιγμές του: Κάτω από αυτό το - πότε ελαφρύ, και πότε ανατρεπτικό –
χιούμορ του κρύβεται μια θλίψη που ολοένα και θεριεύει.
Όλοι πάντως δηλώνουμε ακόμα γοητευμένοι με το
σχεδόν ψυχεδελικό “Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί” του Τζιμ Τζάρμους, μια υπέροχη ερωτική
ιστορία με ήρωες δυο ερωτευμένους – και περιθωριακούς φυσικά – βρυκόλακες. Ταινία
που από τη μιά κουβαλά μια απογοήτευση για την ανθρωπότητα, και από την άλλη
μια ελπίδα και έναν θαυμασμό για τα σπουδαία επιτεύγματα της: επιτεύγματα που
πάντα ξεκινούν ή καταλήγουν στην αφάνεια. Σκεφτείτε πως ακόμη και η πιο
“εύγευστη” ομάδα αίματος είναι η... μηδέν, με ρέζους αρνητικό.
Ήταν μια πραγματικά εύστοχη επιλογή για
Πρεμιέρα. Ο Τζάρμους ήταν βέβαια παρών στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ. Παρών
ήταν επίσης ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Γιάννης Ανδριανού, ο Γιάννης
Μπουτάρης και ο σύμβουλος του πρωθυπουργού Δημοσθένης Δαββέτας. Υπήρξαν
αντιδράσεις από το κοινό, ίσως γι αυτά που ακούστηκαν, ίσως όμως και όχι, γιατί
το πρόβλημα είναι πιο βαθύ: Γιατί θα έπρεπε το βήμα του Φεστιβάλ να
χρησιμοποιείται, ούτως η άλλως, ως πολιτική πλατφόρμα;
Στη δεύτερη – κατάμεστη – προβολή του φιλμ την
επόμενη μέρα (μέχρι στιγμής, όλα στις αίθουσες, τεχνικώς μιλώντας, πηγαίνουν
“ρολόι”), ο Τζάρμους μίλησε για την περιπέτεια της ταινίας του που πέρασε πολλά
κύματα μέχρι να γυριστεί, καθώς και την
μερική του απογοήτευση που, για πρώτη φορά, “υποχρεώθηκε” να γυρίσει μια ταινία
ψηφιακά και όχι σε “παραδοσιακό” φιλμ. Έκλεισε δε, ζητώντας... συγγνώμη απο
τους θεατές, που δεν τους υποδέχτηκε από την αρχή. Τι φοβερός τύπος!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου