Τετάρτη, 27 Απριλίου 2016

Un tango más (2015)


Το ταγκό γεννήθηκε στο δρόμο, στα στενά και τα σοκάκια του Μπουένος Άιρες. Πρώτη καταγραφή του συναντάμε σε λεξικό της ισπανικής Βασιλικής Ακαδημίας των γραμμάτων, στα τέλη του 19ου αιώνα: «Γιορτή και χορός Αφρικανών και / ή ατόμων που ανήκουν στις χαμηλότερες κοινωνικές και οικονομικές τάξεις της Αμερικής» (σ.σ.: ο συγγραφέας αναφέρεται, προφανώς, στις ισπανόφωνες περιοχές κάτω από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά). Στο ίδιο λεξικό, σε έκδοση του 1925, το ταγκό έχει πλέον αναβαθμιστεί. Είναι «χορός της υψηλής κοινωνίας που έφτασε στην Αμερική στις αρχές του αιώνα». Ό,τι δηλαδή συνέβη και με τα μπλουζ που πέρασαν από το «δρόμο» και τους οίκους ανοχής της Νέας Ορλεάνης στα πολυτελή music hall αλλά και στις καρδιές ανθρώπων που, φαινομενικά, μοιάζουν έτη φωτός μακριά απ’ αυτή την κουλτούρα. 


Η Μαρία Νιέβες Ρέγο, 80 ετών σήμερα και ο Χουάν Κάρλος Κόπες, 83 ετών, γνωρίστηκαν όταν ήταν 14 και 17 αντίστοιχα. Έγιναν διάσημοι χορεύοντας μαζί, για μισό αιώνα. Αγάπησαν και μίσησαν ο ένας τον άλλον, αλλά με κάποιον τρόπο, αυτή η δυναμική της σχέσης τους απλά «επέστρεφε» στο ταγκό, και ο χορός τους γινόταν ολοένα και πιο φλογερός, πιο βαθύς, πιο θεαματικός και συνάμα πιο σπαρακτικός στις λεπτομέρειες του. Ακόμη και μετά το τέλος της σχέσης τους, ο χορός θα συνεχίσει – τουλάχιστον μέχρι τις προσταγές της συζύγου του Χουάν, που θα φέρουν το οριστικό τέλος στην κοινή τους χορευτική διαδρομή. 


 Στο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ του Τζέρμαν Κραλ, παρακολουθούμε την ιστορία τους (αλλά και τον εκπληκτικό τους χορό) μέσα από αφηγήσεις προσωπικές, όσο και τρυφερές, ενώ μια ομάδα νέων χορευτών από το Μπουένος Αϊρες, μεταμορφώνουν τις δραματικές στιγμές τους σε χορογραφίες μάλλον λιγότερο εμπνευσμένες. Και το κινηματογραφικό ενδιαφέρον; Αυτό παραμένει, φοβάμαι, μικρό. Στιγμές φιλμογραφικής έμπνευσης δεν υπάρχουν. Παραμένει μονάχα η αξία της καταγραφής. Που δεν μπορεί να στηρίξει από μόνη της ένα ολόκληρο φιλμ, έχει όμως τη δική της δύναμη η οποία μοιάζει ανά στιγμές να ξεπερνά την όποια κινηματογραφική του υπόσταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αυτά, λέει, σας άρεσαν:

Ετικέτες